maanantai 15. lokakuuta 2012

unet.

Olen nähnyt ja muistan hyvällä tavalla omituisia unia viimeisen viikon aikana. En aio sukeltaa erilaisiin unien tulkinnan tai selittämisen koulukuntiin, esim. Freudin tai muidenkaan päätelmiin. En halua niihin sekaantua.

Kaikkivaltiaalla Luojallamme on valta vaikuttaa myös uniimme. On ihmisiä, joille Jumala antaa unia näyiksi tulevasta, ikään kuin ennekuviksi. Raamatusta voi lukea vaikkapa Joosefista ja hänen kyvystään tulkita Jumalan antamia enneunia: 1.Moos.37 ja 39:21-41:57.

Kaikki unet eivät ole enneunia tai niiden sisältö ei kerro jotain merkittävää tulevasta. Yleensähän unet heijastavat tunteitamme, ajatuksiamme ja kokemuksiamme, joita aivomme kehon levätessä käsittelevät. Mutta unien kautta Jumala voi rohkaista ja vahvistaa epävarmaa, heikko, pelokastakin ihmistä. Tällaisia unia olen nähnyt viime aikoina.

Silloin kun olen kokenut olevani yksin ja hylätty, unessa olen saanut kokea olevani hyväksytty ja rakastettu. Jumala haluaa vakuuttaa minut siitä. Silloin kun olen kokenut suurta epävarmuutta ja pelkoa tulevaa kohtaan, unessa Jumala on osoittanut, ettei minulla ole syytä pelätä vaan voin Häneen luottaen ottaa seuraavan askeleen, vaikken tiedäkään vielä mitä siitä seuraa. Joskus unet vahvistavat minulle Jumalan antamia lupauksia suoraan Sanasta. Ne muistuttavat, että palaa aina Elävän Sanan äärelle ja puhu Isälle.


                                          Kaj Stenvall: Hiljaisempi virtaus  


"Sinä saat olla luottavalla mielellä, sillä toivo elää, olet turvassa. Voit nukkua levollista unta" Job 11:18

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos Isä Norpasta! <3 Siunaa, varjele, rohkaise.

Lähetä kommentti